A case in point

In the last post, explaining the real reason behind the Guardian-BBC’s concerted and sustained attack on News International, we sought to explain how despite an element of ‘due impartiality’ applying in broadcasting it is easy to get around the rules and achieve genuine bias in media news coverage through news selection:

Today we may have a case in point where coverage may be distorted to the detriment of people’s understanding of events.  This concerns the Guardian’s extensive reporting and propaganda in respect of Israel’s blockade of the Gaza Strip.

The blog CiF Watch draws our attention to news reports in Haaretz and on AFP, suggesting a United Nations report into the Israeli boarding of a Gaza-bound flotilla last year states the boardings were a legal act.  The Guardian’s editorial line has consistently described the Israeli action as being against international law and therefore an illegal act.  After an lengthy investigation the UN seems to believe otherwise.

So where does this leave the Guardian?  Or for that matter the BBC, whose follow up report of the incident now contains a number of ‘updates’ in brackets that have been designed to appease the Guardianista’s demands to adjust the story.  Rusbridger’s organ can either report this finding and admit it was wrong, or it can do what CiF Watch thinks is more likely:

I’m willing to bet that the Guardian simply will not report this story, as it goes against volumes of Guardian stories, and CiF commentaries, since the May 31, 2010 incident, attesting to Israel’s guilt, but I’m even more confident that the countless number of contributors who were so quick to pass judgement on Israel’s blockade of weapons to Hamas will not apologize for their morally irresponsible rush to judgement.

If this is what transpires it will be another clear example of the way news selection can be used to distort coverage and ensure a biased viewpoint is pushed upon the audience.

Now consider this.  Suppose there was a conservative minded broadcast news channel in the UK.  While the BBC-Guardian axis keep the story low key by pretending it isn’t out there and ITV and Channel 4 follow suit, the conservative broadcaster runs the story on each of its news bulletins to a large audience throughout the day.  The impact would be significant.  A public that had previously only received media reports that the action was illegal would learn otherwise and would be able to question why this new development had not been reported.  It would be educational and it would serve the public interest.

Having considered the scenario above, one can see why the News of the World phone hacking stakes are so high for the Guardian led media and why there is such a determined onslaught against News International, currently the only realistic prospect of such a conservative news outlet being brought to fruition.  The left-liberal media is engaging in a fight for control of our minds by doing all it can to control the news we hear.  Far from upholding media plurality they are actively striving to restrict it.

This is something we should all be mindful of and should all strongly oppose.

9 Responses to “A case in point”

  1. 1 John Coles 08/07/2011 at 11:49 am

    I steeled myself and watched NEWSNIGHT yesterday: Kirsty Wark’s hatred of Murdoch/News International was almost palpable. The left are frightened: they see their grip on the ‘meedja’ loosening day by day and have grabbed at this crisis as a means of beating down Murdoch and entrenching their position as thought overlords.

  2. 2 Uncle Badger 08/07/2011 at 1:44 pm

    What I find disturbing is the number of people who consider themselves conservatives (small ‘c’) who have swallowed this nonsense whole and untasted.

    However bad the activities of Murdoch’s repellent hacks, the people who matter at election time get their news from broadcast media, not the traditional Press – and the Left knows this. Anything that threatens to disrupt the cultural Marxists’ grip on broadcasting will be resisted to the last slice of ciabatta with sundried tomato.

  3. 3 neilfutureboy 09/07/2011 at 1:13 pm

    Another case in point being the Guardian openly boasting “This is the text of an email that came my way” March 15th 2000.

    So the entire Guardian horror at the interception of such stuff is a deliberate lie.

    The BBC did not then and refuse now to “select” such news for publication.

    On Thursday the 10 o’clock news, largely given over to this story, was followed by Question Time, given over but for 3 minutes to this subject (QT quetions are set by the BBC and the audience are invited to put them), followed by Abdre Neil’s programme devoted to the subject. 2 1/2 hours on the one subject and everything else in the world ignored. That might be “due balance” for 9/11 but not otherwise.

    The BBC are, of course, currently scared that Murdoch getting complete ownership of Sky will weakent ther & Odcom’s monoploy control of broadcasting.

  4. 4 Uncle Badger 09/07/2011 at 6:55 pm

    For the entire day, the lead story on the BBC’;s website has been “Hacking enquiry ‘must start now'” – in other words, a press release from Labour.

    The BBC is utterly shameless in the prosecution of this barely concealed Leftist campaign.

  1. 1 A good week to bury bad news | Calling England Trackback on 09/07/2011 at 12:03 pm
  2. 2 NOTW and brotherly love | Orphans of Liberty Trackback on 10/07/2011 at 3:02 pm
  3. 3 Oh what a tangled web [2] | Orphans of Liberty Trackback on 15/11/2012 at 1:14 pm
  4. 4 Oh what a tangled web – By James Higham | Trackback on 15/11/2012 at 3:58 pm
  5. 5 Common Purpose finally recognized for what it is | Orphans of Liberty Trackback on 19/11/2012 at 6:50 pm
Comments are currently closed.

Enter your email address below

The Harrogate Agenda Explained

Email AM

Bloggers for an Independent UK

AM on Twitter

Error: Please make sure the Twitter account is public.

STOR Scandal

Autonomous Mind Archive

%d bloggers like this: